JAK PRACUJI S DĚTMI S PAS
20. 4. 2020
- Nejprve vás čeká úvodní konzultace - cílem je získat informace o dítěti, jeho chování, co má, nemá rádo, v jaké oblasti potřebuje pomoci. Společně si stanovíme priority, co je třeba s dítětem trénovat a jakou formu zvolíme.
- Téměř vždy začínáme individuálně a teprve později dítě zapojím do skupiny.
- Důležité je, aby se dítě cítilo dobře. Nemusí se nutně učit u stolu, ale třeba na podlaze, mezi polštáři nebo venku.
- Každé dítě má nárok na svůj čas k pochopení a zvládnutí nějaké činnosti - minuty, hodiny, dny nebo týdny. Nevzdáváme to při prvním neúspěchu.
- Děti většinou pracují bez odměn, protože činnost, kterou dělají, je baví. Odměnou je pochvala, dobrý pocit ze správně provedeného úkolu a možnost výběru oblíbené aktivity – hra, kniha, lechtání… Dítě „odměňuji“ za úsilí, ne za výsledek!
- Nepoužívám odměny v podobě jídla a elektroniky. To je podle mne až poslední možnost a to pouze u dětí, které mají počáteční odpor ke všem novým věcem nebo činnostem. Někdy je vhodné použít direktivnější přístup, motivační tabulku apod. V momentě, kdy dítě projeví samo zájem o danou činnost, už odměnu nepoužívám.
- Ve své praxi nevyužívám elektronické hračky ani obrazovky, odvádí dítě od reality, napomáhají mu uzavírat se ve vlastním světě. Přirozenější a užitečnější je lidská interakce.
- Při učení vždy zapojuji pohyb a více smyslů najednou a činnost komentuji.
- Jako podporu komunikace využívám obrázkové karty a znak do řeči.
- Spolupracuji s rodinou a dalšími odborníky
- Důležitá je pohoda všech zúčastněných – dětí, rodičů i moje.
Martina Hübschová